Plager med rygg

Symptomer og behandling

Bekkenløsning (Pelviolysis)

Symptom: Smerter i korsryggen, hofter og bekkenet under svangerskap og noen ganger etter svangerskap. Årsaken er tøyning av leddbånd, muskler og bindevev rundt leddet mellom korsbenet og hoftebenet (ileosakralleddet). Dette fører til at bekkenet blir ustabilt og forårsaker smerte.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Behandlingen varierer, men trening av musklene rundt ileosakralleddet gir oftest gode resultater. Bruk av fiksasjonbelte rundt bekkenet gjør ofte treningen litt mindre smertefull. Siden bekkenet er ustabilt, hender det at det låser seg i enkelte stillinger, det kan da hjelpe med manipulasjon/mobiliseringsbehandling. Massasje fungerer også bra for enkelte.

Brystryggsmerter (Thoracal smerte)

Symptom: Smerter i brystryggen som kan stråle fram mot brystet. Ofte øker smerten ved dyp pusting. Årsaken kan være alt fra innskrenket leddbevegelighet og korte/spente muskler til mellomvirvelskivebrokk (prolaps).Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved muskel- og leddproblemer behandler vi med massasje, muskeltøyning, manipulasjon/ mobilisering og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved mellomvirvelskivebrokk (prolaps) kan vi behandle med traksjon, massasje, muskeltøyning og hjemmeøvelser / ergonomiske råd.

Dårlig bevegelighet/korte muskler (Hypomobilitet)

Symptom: Korte/spente muskler kan gi mange ubehagelige symptomer. Man får dårligere bevegelighet, og koordinasjon, hurtighet, smidighet og styrke påvirkes. Symptomer som smerter, dovninger, prikkinger, maurkrypinger og stikkinger ut i armer og ben kan være vanlig.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Massasje, triggerpunktsbehandling og muskeltøyninger. Ofte finner man også innskrenket leddbevegelighet som behandles med mobilisering, manipulasjon eller artikulering.

Giktsykdommer (Reumatisme)

Symptom: Reumatoid artrit er den mest vanlige reumatiske sykdommen. Kvinner er mer utsatte en menn. Sykdommen starter i små ledd og sprer seg til større. Vanligste symptomene er smerter, stivhet og hovenhet i ledd. Karakteristisk er morgenstivhet som varer mer enn 1 time.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Rheumatoid arthritt behandles symptomatisk, dvs. man behandler de områdene pasienten kjenner mest smerte. Behandlingen består av massasje, lett muskeltøyning, triggerpunktbehandling og råd/veiledning.

Hekseskudd (Akutt lumbago)

Symptom: Sterk smerte i lenderyggen som ikke stråler ut i bena. Innskrenket bevegelighet og skjevhet pga. muskelforkortning. Debuterer ofte plutselig med ett tungt løft eller en rask vridning, men kan også komme uten noen spesielle anstrengelser. Vanligst for personer i 30-40-års alderen.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Muskeltøyning, triggerpunktsbehandling, traksjon, mobilisering /manipulasjon og hjemmeøvelser. Akupunkturbehandling:

Korsryggsmerter med utstråling i benet (Lumbago-Ischias)

Symptom: Korsryggsmerter med utstråling nedover på baksiden, utsiden eller framsiden av det ene benet pga. nervebetennelse, mellomvirvelskivebrokk, svulster, spinal stenose, innskrenket leddbevegelighet eller korte/spente muskler.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Behandlingen varierer ut ifra årsaken til utstrålingen. Ved f.eks. mellomvirvelskivebrokk (prolaps) kan behandlingen bestå av traksjon, massasje, muskeltøyning og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved innskrenket leddbevegelighet eller korte/ spente muskler vil behandlingen bestå av massasje, muskeltøyning, manipulasjon/ mobilisering og hjemmeøvelser. Ved mistanke om svulster sendes pasienten til lege for videre utredning.

Korsryggsmerter (Lumbago)

Symptom: Smerter i lenderyggen som ikke stråler ut i bena. Ofte innskrenket bevegelighet og skjevhet. Årsaken kan være alt fra innskrenket leddbevegelighet og korte/spente muskler til mellomvirvelskivebrokk (prolaps) eller svulster.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved muskel- og leddproblemer behandler vi med massasje, muskeltøyning, manipulasjon/mobilisering og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved mellomvirvelskivebrokk (prolaps) kan vi behandle med traksjon, massasje, muskeltøyning og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved mistanke om svulster sendes pasienten til lege for videre utredning.

Låsning (Segmentell hypomobilitet)

Symptom: Smerte rundt en eller flere ryggvirvler, samt lokal muskelspenning, ømhet og innskrenket bevegelighet. Smerten øker ved aktivitet og blir kraftigere når man belaster dette området.

Det finnes flere teorier til hvordan en låsning kan oppstå. De vanligste er:

• En irritasjon som har aktivert muskulaturen rundt ryggvirvelen.
  • En innklemming av vevet rundt ryggvirvelleddet.
  • En løs bit fra mellomryggvirvelskiven som skaper hinder.
  • Et bindevevsarr som har blitt dannet etter en lokal betennelse.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Massasje, muskeltøyning, triggerpunktsbehandling, mobilisering/manipulasjon og sirkulasjonsøvelser.

Mellomvirvelskivebrokk (Prolapsus disci intervertebralis)

Symptom: Prolaps er vanligst nederst i lenderyggen, men kan også forekomme i nakken og brystryggen. Mellomvirvelskiven blir skadet og bukter ut som et brokk. Brokket kan da presse på nerver. Symptomer som lenderyggsmerter, strålinger/stikkinger ut i benet/bena, nedsatt følsomhet, nedsatt styrke og nedsatte reflekser kan oppstå. Noen ganger kan også prolapsen påvirke kontrollen over urin og avføring. Dette kalles for Cauda equinasyndrom og krever operasjon akutt. En prolaps kan komme i alle aldre, men dominerer i 30-50 års alder.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Redusere symptomene med massasje, muskeltøyning, traksjon, mobilisering og enkle hjemmeøvelser.

Morbus Bechterew (Pelvo spondylitis occificans)

Symptom: Mb Bechterew er en leddgiktssykdom som er vanligst hos unge menn. Sykdommen angriper fram for alt leddene mellom korsbenet og hoftebenet (sacro-iliacaleddet). Etter hvert vil forkalkninger av leddbåndene langs ryggsøylen oppstå, og ryggen vil stivne. Tilstanden fører ofte til ryggsmerter.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Behandlingen vil sørge for at pasienten skal kunne beholde en så god bevegelighet som mulig. Dette vil man kunne oppnå med massasje, muskeltøyning, manipulasjon/mobilisering og treningsprogram.

Muskelknuter (Myofasciale triggerpunkter)

Symptom: Varierer ut fra hvilken muskel som er involvert. Felles symptom er et ømt punkt i en muskel som kan referere smerte ut til et annet sted på kroppen. Et triggerpunkt kan oppstå når en muskel blir overbelastet, utsatt for statisk motstand, kulde, trekk eller melkesyre.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Et triggerpunkt kan behandles med pressur (trykk), muskeltøyning, isspray, bindevevsdrag, varme, ultralyd, interferens (strøm) eller massasje. Vanligvis brukes kombinasjoner av behandlingsmetodene.