Plage med fot

Symptomer og behandling

Benhinnebetennelse (Medial tibiaperiostit)

Symptom: Ømhet over skinnebenets indre, nedre kant. En viss hevelse kan oftest kjennes. Smerten kommer ved aktivitet og forsvinner ved hvile. Smerten utløses ved nedoverbøyning av tærne eller fotleddet. Nedsatt følsomhet og kraft i fotleddet kan også forekomme.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Varme/is, massasje, muskeltøyning og treningsøvelser.

Dårlig bevegelighet/korte muskler (Hypomobilitet)

Symptom: Korte/spente muskler kan ofte gi mange ubehagelige symptomer. Man får dårligere bevegelighet, og koordinasjonen, hurtigheten, smidigheten og styrken påvirkes. Symptomer som smerter, dovninger, prikkinger, maurkrypinger og stikkinger ut i armer og ben kan være vanlig.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Massasje, triggerpunktsbehandling og muskeltøyning. Ofte finner man også innskrenket leddbevegelighet som behandles med mobilisering, manipulasjon eller artikulering.

Fotleddsforstuinger (Distorsioner)

Symptom: Vanligste forstuingen i fotleddet er leddbåndet på utsiden av foten. Leddbåndene på innsiden kan også forstues, men dette er ikke så vanlig. Kraftig hevelse, smerte og ustabilt fotledd er vanlige symptom. Smerten øker ved belastning, og enkelte fotbevegelser er nesten umulig grunnet store smerter.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Akutt behandling blir å avslutte aktiviteten, dempe hevelsen med trykkbandasje, isbehandling og holde foten høyt. Etter 1-4 dager teipes foten og pasienten kan begynne med rehabiliteringsprogram og varmebehandling.

Muskelknuter (Myofasciale triggerpunkter)

Symptom: Varierer ut i fra hvilken muskel som er involvert. Felles symptom er et ømt punkt i en muskel som kan referere smerte ut til et annet sted på kroppen. Autonome fenomen som f. eks. kaldt ben eller gåsehud kan også forekomme. Et triggerpunkt kan oppstå når en muskel blir overbelastet, utsatt for statisk motstand, kulde, trekk eller melkesyre.

Et eksempel på triggerpunkt er muskelen Adducter longus og brevis som sitter på innsiden av låret som kan gi “benhinnebetennelse” liknende smerter i underbenet.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Et triggerpunkt kan behandles med pressur (trykk), muskeltøyning, isspray, bindevevsdrag, varme, ultralyd, interferens (strøm) eller massasje. Vanligvis brukes kombinasjoner av behandlingsmetodene.

Smerte i fotsålen (Plantar fasciit)

Symptom: Leddbåndskade under fotsålen som oppstår etter løping på hardt underlag eller ved annen hard belastning. Symptomene er smerte på undersiden av hælen som kommer ved aktivitet og avtar ved hvile. Morgenstølhet og halting, samt økt smerte når man står på hæl eller tå.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Massasje, muskeltøyning, triggerpunktsbehandling, manipulasjon/artikulering og treningsøvelser.

Hælsmerte (Achillodyni)

Symptom: Varierer ut i fra årsaken til smerten. Vanlige årsaker kan være betennelse i hælsenen, hælspore, slimsekkbetennelse eller en bristning i hælsenen.Tilbake til oversikt

Betennelse i hælsenen (Achillestendinit)

Diffus hevelse over hælsenen, varmeøkning, rød farge og smerter ved aktivitet. Om man kjenner over senen kan det noen ganger oppstå “kram snø”-liknende lyd.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved betennelse i hælsenen behandles pasienten med varme, massasje, muskeltøyning og treningsøvelser.

Hælspore (Calcar calcanei)

En benutvekst på hælbenet som kan irritere slimsekkene eller hælsenen slik at det vil oppstå smerte.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved hælspore er ikke alltid operasjon aktuelt siden arret etter operasjonen kan gi like store smerter som benutveksten. Naprapaten vil minske irritasjonen av hælsenen eller slimsekken ved hjelp av å øke bevegeligheten i foten, samt gi sirkulasjonsøkende og smertelindrende behandling.

Slimsekkbetennelse (Achillesbursit):

Hevelse, ømhet, rød farge og smerte i hælen. Huden blir tykkere og det blir ofte vanskelig å bruke vanlige sko.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved slimsekkbetennelse i hælsenen kan operasjon være aktuelt hos enkelte, mens isbehandling og kortisonsprøyte kan hjelpe andre.

Totalbristning av hælsenen (Totalruptur av achillessenen)

Intensiv, kraftig smerte i hælen som kommer akutt og kan smelle som et pistolskudd. Hevelse oppstår og belastning av foten blir nesten umulig. Forekommer oftest sammen med idrettsaktiviteter.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved totalbristning av hælsenen er operasjon vanlig. Naprapaten kan hjelpe til i rehabiliteringsperioden med sirkulasjonsøkende behandling og treningsøvelser.