Plager med ben

Symptomer og behandling

Bruskskade i hofteleddet (Coxarthrosis)

Symptom: Artros i hofteleddet, også kalt slitasjegikt, er vanligere hos eldre personer. Kan også forekomme hos yngre personer som utsettes for vold mot hoften. Symptomene er lyskesmerter ved belastning. Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved hvilesmerter anbefales smertestillende og evt. operasjon. Ved smerter under aktivitet kan naprapaten gi sirkulasjonsøkende og smertelindrende behandling bestående av massasje, traksjon, muskeltøyning og treningsøvelser.

Dårlig bevegelighet/korte muskler (Hypomobilitet)

Symptom: Korte/spente muskler kan ofte gi mange ubehagelige symptomer. Man får dårligere bevegelighet, men også koordinasjon, hurtighet, smidighet og styrke påvirkes. Symptomer som smerter, dovninger, prikkinger, maurkrypinger og stikkinger ut i armer og ben kan være vanlig. Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Massasje, triggerpunktsbehandling og muskeltøyning. Eventuell innskrenket leddbevegelighet behandles med mobilisering, manipulasjon eller artikulering.

Isjias (Ischias)

Symptom: Smerteutstråling nedover på baksiden, framsiden eller utsiden av det ene benet pga. nervebetennelse, mellomvirvelskivebrokk, svulster, spinal stenose, innskrenket leddbevegelighet eller korte/spente muskler. Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Varierer ut ifra årsaken til utstrålingen. Ved f.eks. mellomvirvelskivebrokk (prolaps) kan behandlingen bestå av traksjon, massasje, muskeltøyning og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved innskrenket leddbevegelighet eller korte/spente muskler vil behandlingen bestå av massasje, muskeltøyning, manipulasjon/ mobilisering og hjemmeøvelser. Ved mistanke om svulster sendes pasienten til lege for videre utredning.

Lyskesmerter (Inguinalis smerter)

Symptom: Smertene kan komme fra ryggen, hofteleddet eller muskulaturen. Ved akutte smerter etter idrettsaktivitet kan man mistenke overbelastning av sener, senefester eller muskelbristninger. Smygende lyskesmerter hos særlig kvinner i 40-60 års alderen kan tyde på bruskskade i hofteleddet. Derimot kan smerter som starter i ryggen og går ned i lysken være mellomvirvelskivebrokk (prolaps) eller dysfunksjon i muskulatur, leddbånd eller ledd. Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved overbelastning av sener, senefester eller muskelbristninger, anbefales hvile de første dagene. Deretter massasje og lett muskeltøyning. Ved bruskskade i hofteleddet gis symptomatisk behandling bestående av treningsøvelser og smertelindrende behandling. Ved mellomvirvelskivebrokk (prolaps) kan vi behandle med traksjon, massasje, muskeltøyning og hjemmeøvelser/ergonomiske råd. Ved dysfunksjon i muskulatur, leddbånd eller ledd behandler vi med massasje, muskeltøyning, triggerpunktsbehandling, mobilisering/manipulasjon og sirkulasjonsøvelser.

Muskelbetennelse (Myosit)

Symptom: Smerter i den skadde muskelen ved aktivitet. Smertene øker når man trykker på muskelen. Det oppstår hevelse, rød farge og varme. Man vil få nedsatt kraft og det kan også oppstå krampetilstander. Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Akutt behandling blir å avslutte aktiviteten, dempe hevelsen med trykkbandasje, isbehandling og holde det skadde benet høyt. Etter 1-4 dager teipes benet og pasienten kan begynne med rehabiliteringstrening og varmebehandling.

Muskelknuter (Myofasciale triggerpunkter)

Symptom: Varierer ut fra hvilken muskel som er involvert. Felles symptom er et ømt punkt i en muskel som kan referere smerte ut til et annet sted på kroppen. Autonome fenomen som f. eks. kaldt ben eller gåsehud kan også forekomme. Et triggerpunkt kan oppstå når en muskel bli overbelastet, utsatt for statisk motstand, kulde, trekk eller melkesyre.

Et eksempel på triggerpunkt er muskelen Gluteus minimus, som sitter i setet, som kan gi falsk isjias.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Et triggerpunkt kan behandles med pressur (trykk), muskeltøyning, isspray, bindevevsdrag, varme, ultralyd, interferens (strøm) eller massasje. Vanligvis brukes kombinasjoner av behandlingsmetodene.

Muskelstrekk (Ruptur)

Symptom: Akutt smerte etter aktivitet der man har overbelastet sener, senefester eller muskulatur. Pasienten vil merke smerte og ømhet i muskelen eller i senen til muskelen. Smerten øker ved belastning. Enkelte ganger kan man få total bristning, noe som betyr at hele festet til muskelen ryker av. Et vanlig sted dette kan forekomme, er i hælsenen (achilles).Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved overbelastning av sener, senefester eller ved muskelbristninger anbefales hvile de første dagene. Deretter massasje og lett muskeltøyning.

Knesmerter

Bruskskade i kneleddet (Gonarthrosis)

Symptom: Artrose i kneleddet, også kalt slitasjegikt, vanligere hos eldre personer. Kan også forekomme hos yngre personer som utsettes for vold mot kneet eller har menisk- og leddbåndskader. Symptomene er hevelse i kneet og smerte ved belastning.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Ved hvilesmerter anbefales smertestillende og evt. operasjon. Ved smerter under aktivitet, kan naprapaten gi sirkulasjonsøkende og smertelindrende behandling bestående av massasje, traksjon, muskeltøyning og treningsøvelser.

Hoppekne (Infrapatellar insertionstendopati)

Symptom: Smerte og lokal ømhet nederst på kneskålen og øverst på framsiden av underbenet sammen med belastning. Vanlig skade for idretter med stor belastning på kneleddet. Smerten øker når den fremre lårmuskelen aktiveres. Årsaken til smerten er delbristninger av kneskålsenen.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Behandling som stimulerer til økt reparasjon av den skadede senen. Sirkulasjonsøkende behandling.

Løperkne (Iliotibialsyndrom)

Symptom: Smerte på utsiden av kneleddet som oftest rammer personer med mye løpetrening. Løpere med fotstillingsfeil er mer utsatte en andre. Smerten kommer av et betent senefeste. Etter noen minutters løping oppstår en smerte som er så sterk at videre aktivitet er umulig. Det vil oppstå en lokal ømhet på utsiden av kneleddet. Løping i nedoverbakker vil være veldig smertefullt.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Hard massasje, muskeltøyning, triggerpunktsbehandling og mobilisering/manipulasjon.

Menisk/korsbånd/leddbåndskade (Meniscus, lig cruciatum, lig collaterale med/lat)

Symptom: Menisk, korsbånd og leddbåndskader forekommer oftest i kontaktidretter. Det indre leddbåndet, indre menisken og fremre korsbånd blir oftest skadet, spesielt hvis kneet utsettes for vold fra utsiden kombinert med en utovervridning. Smerte og ømhet setter seg da på kneleddets innside både under og etter aktivitet. Ved ytre menisk og leddbånd, samt bakre korsbåndskade, vil smerter på utsiden av kneet oppstå.

Når leddbånd og korsbånd er skadet, vil det oppstå en kraftig hevelse, og når en menisk er skadet, kan kneet låse seg i enkelte stillinger. Symptomene varierer ut i fra hvilke strukturer som blir skadet. Felles symptom er intens, akutt smerte som avtar etter hvert. Kneleddet blir instabilt og ved bevegelse og belastning øker smerten. Smerten kan sitte på utsiden, innsiden eller inne i leddet.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Artroskopi (kikkehulsundersøkelse) er den sikreste måten å diagnosere en meniskskade. For å minske smerten og hemmingen av muskulaturen skal kneet tappes for væske så tidlig som mulig. Hos yngre personer med knelåsninger og store smerter ved belastning er operasjon aktuelt. Om pasienten er en eldre person med diffuse smerter og har bruskskader i kneet, anbefales ikke operasjon. Naprapaten kan gi pasienten treningsråd og smertelindrende behandling.

Skade på brusken på kneskålens bakside (Patello femoral arthralgi)

Symptom: Vanlig årsak til smerte i kneet. Tilstanden gir diffuse smerter i kneleddet og bak kneskålen ved aktivitet. Ved gange i oppover og nedover bakker samt etter at man har sittet lenge, øker smerten. Ømhet rundt kneskålen og økt smerte ved aktivitet av fremre lår muskelen er også vanlig. Årsaken til skaden er ukjent, men langvarig belastning eller vold mot kneleddet er vanlig hos personer med denne skaden.Tilbake til oversikt

Naprapatbehandling: Lokal varmebehandling, muskeltøyning, triggerpunktbehandling, teiping og trening.