Naprapati

Naprapati er en manuell behandlingsform som skal normalisere problemer i bevegelsesapparatet.

Ordet naprapati er satt sammen av det tsjekkiske ordet napravit som betyr ”å korrigere” og det greske ordet pathos som betyr ”lidelse”. Det er spesielt lidelser i rygg og nakke, sener og muskler som behandles av naprapat.

Behandlingsformen har sin opprinnelse i USA og kommer egentlig fra kiropraktikken. Den ble utformet av Oakley Smith som var forsker og lærer ved Palmer- instituttet (lærersetet for kiropraktikk i USA). Smith konsentrerte seg ikke bare om ryggraden, men også om hele skjelettet og ledd, sener og muskler knyttet til dette.

Slik går naprapaten frem

Det første besøket hos en av våre naprapater innledes alltid med en samtale om pasientens plager. Her avdekkes tidligere sykdommer, eventuelt operasjoner, arbeidsforhold, trening og annet som kan være viktig for å finne årsaker til smertene.

Etter at man ved en neurologisk status har utelatt at smerten kommer fra for eksempel en annen underliggende/ alvorlig sykdom eller prolaps følger en undersøkelse for å finne eventuelle forstyrrelser i bevegelsesmønsteret. Dersom undersøkelsen antyder at smerten ikke kommer fra bevegelsesapparatet, sendes pasienten videre til lege.

Variert behandling

Behandlingen varierer mye avhengig av hva man søker hjelp for. Massasje og spesifikk muskeltøying brukes nesten alltid for å senke muskelspenninger. Triggerpunkter med referert smerte er også vanlig. Disse hypersensitive punktene i musklene behandles oftest med pressurbehandling.

For å gjenvinne bevegelsen i et ledd, for eksempel mellom ryggvirvlene, brukes manipulasjon eller mobilisering. For å øke plassen/ bevegelsen inne i et ledd brukes artikulering. Vi gir også ut hjemmeøvelser for å opprettholde ønsket behandlingseffekt.

Behandlingens varighet

Den første konsultasjonen varer i 45 minutter. Deretter varer en behandling i 30 minutter, og det er kun en pasient om gangen. Det vanlige er tre til fire behandlinger. Akutte tilstander behøver sjelden mer enn en til to behandlinger, mens kroniske smerter kan kreve flere behandlinger i kombinasjon med hjemmeøvelser.

Det er også vanlig å komme til behandling med faste intervaller for å forebygge.